Prof. Dr. ID: 61970
Sigrid Harendza
Publikationen
- 2023
Development of an instrument for medical students' self-assessment of facets of competence for patient-centred care
Bußenius, L. & Harendza, S., 10.2023, in: PATIENT EDUC COUNS. 115, 107926.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Matching of advanced undergraduate medical students' competence profiles with the required competence profiles of their specialty of choice for postgraduate training
Jebram, L., Prediger, S., Oubaid, V. & Harendza, S., 07.09.2023, in: BMC MED EDUC. 23, 1, 647.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
“Fit for the finals” – project report on a telemedical training with simulated patients, peers, and assessors for the licensing exam
Harendza, S., Bußenius, L., Gärtner, J., Heuser, M., Ahles, J. & Prediger, S., 17.04.2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 2, S. Doc17 Doc17.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
A simulation-based OSCE with case presentation and remote rating – development of a prototype
Bußenius, L. & Harendza, S., 15.02.2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 1, S. Doc12 Doc12.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Implicit expression of uncertainty in medical students during different sequences of clinical reasoning in simulated patient handovers
Harendza, S., Bacher, H. J., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Gärtner, J., 2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 1, S. Doc7 Doc7.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
On indicating and dealing with uncertainty in healthcare dialogues: Questions and findings for medical practice and teaching
Gärtner, J., Bührig, K. & Harendza, S., 2023, A Pragmatic Agenda for Healthcare: Fostering inclusion and active participation through shared understanding. Bigi, S. & Rossi, M. G. (Hrsg.). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, Band 338. S. 359-372 14 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Buch/Sammelwerk › SCORING: Beitrag in Sammelwerk › Transfer › Begutachtung
- 2022
Assessment of final-year medical students' entrustable professional activities after education on an interprofessional training ward: A case-control study
Brätz, J., Bußenius, L., Brätz, I., Grahn, H., Prediger, S. & Harendza, S., 10.2022, in: PERSPECT MED EDUC. 11, 5, S. 266-272 7 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Validation of the ComCare index for rater-based assessment of medical communication and interpersonal skills
Gärtner, J., Bußenius, L., Schick, K., Prediger, S., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Harendza, S., 04.2022, in: PATIENT EDUC COUNS. 105, 4, S. 1004-1008 5 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Evaluating the Global Rating scale's psychometric properties to assess communication skills of undergraduate medical students in video-recorded simulated patient encounters
Bußenius, L., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Harendza, S., 01.03.2022, in: PATIENT EDUC COUNS. 105, 3, S. 750-755 6 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Frequency of medical students' language expressing implicit uncertainty in simulated handovers
Gärtner, J., Prediger, S., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 25.02.2022, in: INT J MED EDUC. 13, S. 28-34 7 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Final-year medical students' self-assessment of facets of competence for beginning residents
Bußenius, L., Harendza, S., van den Bussche, H. & Selch, S., 07.02.2022, in: BMC MED EDUC. 22, 1, 82.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2021
It does not have to be either or! Assessing competence in medicine should be a continuum between an analytic and a holistic approach
Rotthoff, T., Kadmon, M. & Harendza, S., 12.2021, in: ADV HEALTH SCI EDUC. 26, 5, S. 1659-1673 15 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Forschung
General population’s knowledge about the anatomical locations of organs and medical terms today and 50 years ago: a replication study
Harendza, S., Münter, A., Bußenius, L. & Bittner, A., 22.07.2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 5, S. Doc94 Doc94.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Membranous nephropathy and primary biliary cholangitis: A case report and review of the literature
Zimmermann, J., Harendza, S., Noriega, M., Reinhard, L. & Hoxha, E., 07.2021, in: CLIN NEPHROL. 96, 1, S. 36-45 10 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Review › Forschung
Subakutes Nierenversagen bei einer 40-jährigen nordafrikanischen Patientin
Chahoud-Schriefer, T., Wiech, T., Schäfer, G. & Harendza, S., 07.2021, in: INTERNIST. 62, 7, S. 772-776 5 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Final-year medical students' competence profiles according to the modified requirement tracking questionnaire
Zelesniack, E., Oubaid, V. & Harendza, S., 05.06.2021, in: BMC MED EDUC. 21, 1, 319.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Are different medical school admission tests associated with the outcomes of a simulation-based OSCE?
Bußenius, L. & Harendza, S., 07.05.2021, in: BMC MED EDUC. 21, 1, S. 263Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Metabolische Azidose mit überraschender Ursache bei einer 61-jährigen Patientin
Koyro, T. F., Thottakara, T., Huber, T. B. & Harendza, S., 05.2021, in: INTERNIST. 62, 5, S. 549-554 6 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Successful treatment of PLA2R1-antibody positive membranous nephropathy with ocrelizumab
Schmidt, T., Schulze, M., Harendza, S. & Hoxha, E., 04.2021, in: J NEPHROL. 34, 2, S. 603-606 4 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Development and pilot test of ComCare - a questionnaire for quick assessment of communicative and social competences in medical students after interviews with simulated patients
Gärtner, J., Prediger, S. & Harendza, S., 15.03.2021, in: GMS J MED EDU. 38, 3, S. Doc68 Doc68.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Transfer › Begutachtung
Rituximab Induces Complete Remission of Proteinuria in a Patient With Minimal Change Disease and No Detectable B Cells
Webendörfer, M., Reinhard, L., Stahl, R. A. K., Wiech, T., Mittrücker, H-W., Harendza, S. & Hoxha, E., 08.02.2021, in: FRONT IMMUNOL. 11, 586012.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Defining competence profiles of different medical specialties with the requirement-tracking questionnaire - a pilot study to provide a framework for medial students' choice of postgraduate training
Zelesniack, E., Oubaid, V. & Harendza, S., 12.01.2021, in: BMC MED EDUC. 21, 1, 46.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Perspective matters: assessment of medical students' communication and interpersonal skills by simulated patients from the internal and external patient perspective
Prediger, S. & Harendza, S., 2021, in: GMS J MED EDU. 38, 4, S. Doc82Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Re: Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation
Harendza, S., 2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 7, S. Doc113Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Forschung
- 2020
Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation
Harendza, S., Gärtner, J., Zelesniack, E. & Prediger, S., 03.12.2020, in: GMS J MED EDU. 37, 7Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Assessing clinical reasoning in undergraduate medical students during history taking with an empirically derived scale for clinical reasoning indicators
Fürstenberg, S., Helm, T., Prediger, S., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Harendza, S., 19.10.2020, in: BMC MED EDUC. 20, 1, S. 368Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
A german-language competency-based multisource feedback instrument for residents: development and validity evidence
Hennel, E. K., Subotic, U., Berendonk, C., Stricker, D., Harendza, S. & Huwendiek, S., 12.10.2020, in: BMC MED EDUC. 20, 1, 357.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Entrustable professional activities and facets of competence in a simulated workplace-based assessment for advanced medical students
Fincke, F., Prediger, S., Schick, K., Fürstenberg, S., Spychala, N., Berberat, P. O., Harendza, S. & Kadmon, M., 09.2020, in: Medical teacher. 42, 9, S. 1019-1026 8 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Need for cognitive closure, tolerance for ambiguity, and perfectionism in medical school applicants
Gärtner, J., Bußenius, L., Prediger, S., Vogel, D. & Harendza, S., 28.04.2020, in: BMC MED EDUC. 20, 1, 132.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Implicit expression of uncertainty - suggestion of an empirically derived framework
Gärtner, J., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 20.03.2020, in: BMC MED EDUC. 20, 1, S. 83Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Assessment of medical students' shared decision-making skills in simulated physician-patient encounters
Waschwill, A., Bittner, A. & Harendza, S., 03.2020, in: PATIENT EDUC COUNS. 103, 3, S. 500-504 5 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Validation of a competence-based assessment of medical students' performance in the physician's role
Prediger, S., Schick, K., Fincke, F., Fürstenberg, S., Oubaid, V., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Harendza, S., 07.01.2020, in: BMC MED EDUC. 20, 1, S. 6Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Improvisation - a new strategy in medical education?
Harendza, S., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 4, S. Doc44Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Measuring Medical Competence and Entrusting Professional Activities in an Assessment Simulating the First Day of Residency
Prediger, S., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 2020, Student Learning in German Higher Education: Innovative Measurement Approaches and Research Results. Zlatkin-Troitschanskaia, O., Pant, H. A., Toepper, M. & Lautenbach, C. (Hrsg.). 1 Aufl. Wiesbaden: Springer Fachmedien, S. 317–332 16 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Buch/Sammelwerk › SCORING: Beitrag in Sammelwerk › Forschung › Begutachtung
- 2019
The relationship between perfectionism and symptoms of depression in medical school applicants
Bußenius, L. & Harendza, S., 15.10.2019, in: BMC MED EDUC. 19, 1, S. 370Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
"Princess and the pea" - an assessment tool for palpation skills in postgraduate education
Kamp, R., Möltner, A. & Harendza, S., 30.05.2019, in: BMC MED EDUC. 19, 1, S. 177Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Fulminantes akutes Nierenversagen nach Cholezystektomie bei einer 45‑jährigen Patientin
Mahmud, M., Winkelmann, C. & Harendza, S., 04.2019, in: INTERNIST. 60, 4, S. 390-395 6 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Der Humanfaktor: Wer sollte Arzt werden und warum?
Harendza, S. & Montgomery, F., 19.02.2019, Der Faktor Mensch: Personalmanagement und Patientensicherheit. Oubaid, V. (Hrsg.). 1 Aufl. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, S. 105-112 8 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Buch/Sammelwerk › SCORING: Beitrag in Sammelwerk › Lehre › Begutachtung
Interprofessional assessment of medical students' competences with an instrument suitable for physicians and nurses
Prediger, S., Fürstenberg, S., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 06.02.2019, in: BMC MED EDUC. 19, 1, S. 46Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Assessing core competences of medical students with a test for flight school applicants
Harendza, S., Soll, H., Prediger, S., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Oubaid, V., 07.01.2019, in: BMC MED EDUC. 19, 1, S. 9Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Longitudinal development of different dimensions of perfectionism in undergraduate medical students with respect to their medical school admission procedure
Vogel, D., Seeliger, H. & Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 4, S. Doc44Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Medical knowledge and teamwork predict the quality of case summary statements as an indicator of clinical reasoning in undergraduate medical students
Fürstenberg, S., Oubaid, V., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc83Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Role of phospholipase A2 receptor 1 antibody level at diagnosis for long-term renal outcome in membranous nephropathy
Mahmud, M., Pinnschmidt, H. O., Reinhard, L., Harendza, S., Wiech, T., Stahl, R. A. K. & Hoxha, E., 2019, in: PLOS ONE. 14, 9, S. e0221293Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
When strategy must follow structure…
Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 4, S. Doc47Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2018
Perceived strain of undergraduate medical students during a simulated first day of residency
Fürstenberg, S., Prediger, S., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Harendza, S., 29.12.2018, in: BMC MED EDUC. 18, S. 322Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Verbal and non-verbal communication skills including empathy during history taking of undergraduate medical students
Vogel, D., Meyer, M. & Harendza, S., 03.07.2018, in: BMC MED EDUC. 18, S. 157Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Internal diseases encountered by dental students while treating dental patients during undergraduate training
Humbert, A., Schmage, P. & Harendza, S., 22.06.2018, in: BMC MED EDUC. 18, 149, S. 1-5Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
CTLA-4 Polymorphisms in Patients with IgA Nephropathy Correlate with Proteinuria
Jacob, M., Ohl, K., Goodarzi, T., Harendza, S., Eggermann, T., Fitzner, C., Hilgers, R-D., Bolte, A., Floege, J., Rauen, T. & Tenbrock, K., 2018, in: KIDNEY BLOOD PRESS R. 43, 2, S. 360-366 7 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Successful completion of clinical electives - Identification of significant factors of influence on self-organized learning during clinical electives with student focus groups
Rausch, N. & Harendza, S., 2018, in: GMS J MED EDU. 35, 3, S. Doc39Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
To trust? Or to verify?
Harendza, S., 2018, in: GMS J MED EDU. 35, 4, S. Doc52Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Forschung