GMS J MED EDU

Publikationen

  1. 2023
  2. “Fit for the finals” – project report on a telemedical training with simulated patients, peers, and assessors for the licensing exam

    Harendza, S., Bußenius, L., Gärtner, J., Heuser, M., Ahles, J. & Prediger, S., 17.04.2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 2, S. Doc17 Doc17.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  3. A simulation-based OSCE with case presentation and remote rating – development of a prototype

    Bußenius, L. & Harendza, S., 15.02.2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 1, S. Doc12 Doc12.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  4. Implicit expression of uncertainty in medical students during different sequences of clinical reasoning in simulated patient handovers

    Harendza, S., Bacher, H. J., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Gärtner, J., 2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 1, S. Doc7 Doc7.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  5. 2021
  6. On the attractiveness of working as a GP and rural doctor including admission pathways to medical school – results of a German nationwide online survey among medical students in their “Practical Year”

    Selch, S., Pfisterer-Heise, S., Hampe, W. & Bussche van den, H., 16.10.2021, in: GMS J MED EDU. 38, 6, S. Doc102

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  7. General population’s knowledge about the anatomical locations of organs and medical terms today and 50 years ago: a replication study

    Harendza, S., Münter, A., Bußenius, L. & Bittner, A., 22.07.2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 5, S. Doc94 Doc94.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  8. Development and pilot test of ComCare - a questionnaire for quick assessment of communicative and social competences in medical students after interviews with simulated patients

    Gärtner, J., Prediger, S. & Harendza, S., 15.03.2021, in: GMS J MED EDU. 38, 3, S. Doc68 Doc68.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzTransferBegutachtung

  9. Perspective matters: assessment of medical students' communication and interpersonal skills by simulated patients from the internal and external patient perspective

    Prediger, S. & Harendza, S., 2021, in: GMS J MED EDU. 38, 4, S. Doc82

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  10. Pilot implementation of the national longitudinal communication curriculum: experiences from four German faculties

    Hinding, B., Brünahl, C. A., Buggenhagen, H., Gronewold, N., Hollinderbäumer, A., Reschke, K., Schultz, J-H. & Jünger, J., 2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 3, Doc52.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  11. 2020
  12. Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation

    Harendza, S., Gärtner, J., Zelesniack, E. & Prediger, S., 03.12.2020, in: GMS J MED EDU. 37, 7

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  13. Digital Health meets Hamburg integrated medical degree program iMED: Concept and introduction of the new interdisciplinary 2nd track Digital Health

    Werner, R., Henningsen, M., Schmitz, R., Guse, A. H., Augustin, M. & Gauer, T., 16.11.2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 6, S. Doc61 10 S.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzLehreBegutachtung

  14. Development and validation of a postgraduate anaesthesiology core curriculum based on Entrustable Professional Activities: a Delphi study

    Moll-Khosrawi, P., Ganzhorn, A., Zöllner, C. & Schulte-Uentrop, L., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 5, S. Doc52

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  15. Didactic qualification of teaching staff in primary care medicine - a position paper of the Primary Care Committee of the Society for Medical Education

    Böhme, K., Streitlein-Böhme, I., Baum, E., Vollmar, H. C., Gulich, M., Ehrhardt, M., Fehr, F., Huenges, B., Woestmann, B. & Jendyk, R., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 5, S. Doc53

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  16. Improvisation - a new strategy in medical education?

    Harendza, S., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 4, S. Doc44

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  17. Perception of the study situation and mental burden during the COVID-19 pandemic among undergraduate medical students with and without mentoring

    Guse, J., Heinen, I., Kurre, J., Mohr, S. & Bergelt, C., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 7, S. Doc72

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  18. 2019
  19. Entrustable Professional Activities in final year undergraduate medical training - advancement of the final year training logbook in Germany

    Berberat, P. O., Rotthoff, T., Baerwald, C., Ehrhardt, M., Huenges, B., Johannink, J., Narciss, E., Obertacke, U., Peters, H. & Kadmon, M., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc70

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  20. Implementing a logbook on entrustable professional activities in the final year of undergraduate medical education in Germany - a multicentric pilot study

    Schick, K., Eissner, A., Wijnen-Meijer, M., Johannink, J., Huenges, B., Ehrhardt, M., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Rotthoff, T., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc69

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  21. Longitudinal development of different dimensions of perfectionism in undergraduate medical students with respect to their medical school admission procedure

    Vogel, D., Seeliger, H. & Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 4, S. Doc44

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  22. Medical knowledge and teamwork predict the quality of case summary statements as an indicator of clinical reasoning in undergraduate medical students

    Fürstenberg, S., Oubaid, V., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc83

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  23. Patient safety in undergraduate medical education: Implementation of the topic in the anaesthesiology core curriculum at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf

    Hoffmann, N., Kubitz, J. C., Goetz, A. E. & Beckers, S. K., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 2, S. Doc12

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  24. The Hamburg integrated medical degree program iMED

    Rheingans, A., Soulos, A., Mohr, S., Meyer, J. & Guse, A. H., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 5, S. Doc52

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  25. When strategy must follow structure…

    Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 4, S. Doc47

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  26. 2018
  27. Cultural Competence and Global Health: Perspectives for Medical Education - Position paper of the GMA Committee on Cultural Competence and Global Health

    Mews, C., Schuster, S., Vajda, C., Lindtner-Rudolph, H., Schmidt, L. E., Bösner, S., Güzelsoy, L., Kressing, F., Hallal, H., Peters, T., Gestmann, M., Hempel, L., Grützmann, T., Sievers, E. & Knipper, M., 2018, in: GMS Journal for Medical Education. 35, 3, S. Doc28

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  28. Successful completion of clinical electives - Identification of significant factors of influence on self-organized learning during clinical electives with student focus groups

    Rausch, N. & Harendza, S., 2018, in: GMS J MED EDU. 35, 3, S. Doc39

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  29. To trust? Or to verify?

    Harendza, S., 2018, in: GMS J MED EDU. 35, 4, S. Doc52

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungAndere (Vorworte u.ä.)Forschung

  30. 2017
  31. Male and female residents in postgraduate medical education - A gender comparative analysis of differences in career perspectives and their conditions in Germany

    Ziegler, S., Zimmermann, T., Krause-Solberg, L., Scherer, M. & van den Bussche, H., 11.2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc53

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  32. Accepted Standards on How to Give a Medical Research Presentation: A Systematic Review of Expert Opinion Papers

    Blome, C., Sondermann, H. & Augustin, M., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 1, S. Doc11

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ReviewForschung

  33. Implementation of a Clinical Reasoning Course in the Internal Medicine trimester of the final year of undergraduate medical training and its effect on students' case presentation and differential diagnostic skills

    Harendza, S., Krenz, I., Klinge, A., Wendt, U. & Janneck, M., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc66

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  34. Learning processes and learning problems in German postgraduate medical education

    van den Bussche, H., Krause-Solberg, L., Scherer, M. & Ziegler, S., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc54

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  35. Postgraduate Medical Education - an increasingly important focus of study and innovation

    Kadmon, M., Ten Cate, O., Harendza, S. & Berberat, P., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc70

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  36. 2016
  37. Analysis of educational research at a medical faculty in Germany and suggestions for strategic development - a case study

    Prediger, S. & Harendza, S., 2016, in: GMS J MED EDU. 33, 5, S. Doc71

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  38. Quo vadis? - Medical education 2020 between politics and science

    Harendza, S., Fischer, M. R. & Fabry, G., 2016, in: GMS Z Med Ausbild.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungAndere (Vorworte u.ä.)Lehre

  39. Working as simulated patient has effects on real patient life - Preliminary insights from a qualitative study

    Simmenroth-Nayda, A., Marx, G., Lorkowski, T. & Himmel, W., 2016, in: GMS Journal for Medical Education. 33, 3, S. Doc42

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  40. 2015
  41. Annual conference of the GMA, Hamburg

    Hampe, W. & Kuhnigk, O., 2015, in: GMS Z Med Ausbild. 32, 2, S. Doc16

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungAndere (Vorworte u.ä.)Transfer

  42. Introduction of the HAM-Nat examination – applicants and students admitted to the Medical Faculty in 2012-2014.

    Werwick, K., Winkler-Stuck, K., Hampe, W., Albrecht, P. & Robra, B-P., 2015, in: GMS Z Med Ausbild. 32, 5, S. Doc53

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  43. 2014
  44. Role models play the greatest role - a qualitative study on reasons for choosing postgraduate training at a university hospital

    Stahn, B. & Harendza, S., 17.11.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 4, S. Doc45

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  45. GMA-Jahrestagung 2014 in Hamburg - Ankündigung

    Hampe, W. & Kuhnigk, O., 15.05.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 2 Doc13, S. 1-4

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungAndere (Vorworte u.ä.)Transfer

  46. Prediction of practical performance in preclinical laboratory courses - the return of wire bending for admission of dental students in Hamburg

    Kothe, C., Hissbach, J. & Hampe, W., 15.05.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 2, S. Doc22

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  47. Compatibility of scientific research and specialty training in general practice. A cross-sectional study

    Kötter, T., Carmienke, S. & Herrmann, W. J., 01.01.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 3, S. Doc31

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  48. "Alkohol und Nikotin"-Konzept und Evaluation eines interdisziplinären Wahlfachs mit OSPE im Studienabschnitt Medizin 1

    Bergelt, C., Lauke-Wettwer, H., Petersen-Ewert, C., Jücker, M. & Bauer, C. K., 2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 1, S. 1-20 10 S.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzLehreBegutachtung

  49. 2013
  50. Audio podcasts in practical courses in biochemistry - cost-efficient e-learning in a well-proven format from radio broadcasting

    Münch-Harrach, D., Kothe, C. & Hampe, W., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 4, S. Doc44

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  51. Bedside Teaching: general and discipline-specific teacher characteristics, criteria for patient selection and difficulties

    Dybowski, C. & Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 2, S. Doc23

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  52. Entrustable professional activities - visualization of competencies in postgraduate training. Position paper of the Committee on Postgraduate Medical Training of the German Society for Medical Education (GMA)

    Berberat, P. O., Harendza, S., Kadmon, M. & Gesellschaft für Medizinische Ausbildung, GMA-Ausschuss für Weiterbildung, 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 4, S. Doc47

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  53. Increase in medical knowledge during the final year of undergraduate medical education in Germany

    Raupach, T., Vogel, D., Schiekirka, S., Keijsers, C., Ten Cate, O. & Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 3, S. Doc33

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  54. Measurement of specific medical school stress: translation of the "Perceived Medical School Stress Instrument" to the German language

    Kötter, T. & Voltmer, E., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 2, S. Doc22

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  55. Sustained change in didactic skills--does teacher training last?

    Kuhnigk, O., Schreiner, J. & Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 3, S. Doc37

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  56. The Ars legendi-faculty award for excellent teaching in medicine: honour and career stepping stone

    Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 3, S. Doc30

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungAndere (Vorworte u.ä.)Forschung

  57. The Hamburg selection procedure for dental students - introduction of the HAM-Nat as subject-specific test for study aptitude

    Kothe, C., Hissbach, J. & Hampe, W., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 4, S. Doc46

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  58. 2012
  59. Frequency and perceived severity of negative experiences during medical education in Germany--results of an online-survery of medical students.

    Gágyor, I., Hilbert, N., Chenot, J-F., Marx, G., Ortner, T., Simmenroth-Nayda, A., Scherer, M., Wedeken, S. & Himmel, W., 2012, in: GMS Z Med Ausbild. 29, 4, S. 55 4.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

  60. Homepages of German medical faculties--an overview.

    Kuhnigk, O., Tiller, D., Harendza, S. & Hampe, W., 2012, in: GMS Z Med Ausbild. 29, 4, S. 59 4.

    Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/ZeitungSCORING: ZeitschriftenaufsatzForschungBegutachtung

Vorherige 1 2 Nächste