GMS J MED EDU
Publikationen
- 2023
“Fit for the finals” – project report on a telemedical training with simulated patients, peers, and assessors for the licensing exam
Harendza, S., Bußenius, L., Gärtner, J., Heuser, M., Ahles, J. & Prediger, S., 17.04.2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 2, S. Doc17 Doc17.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
A simulation-based OSCE with case presentation and remote rating – development of a prototype
Bußenius, L. & Harendza, S., 15.02.2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 1, S. Doc12 Doc12.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Implicit expression of uncertainty in medical students during different sequences of clinical reasoning in simulated patient handovers
Harendza, S., Bacher, H. J., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Gärtner, J., 2023, in: GMS Journal for Medical Education. 40, 1, S. Doc7 Doc7.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2021
On the attractiveness of working as a GP and rural doctor including admission pathways to medical school – results of a German nationwide online survey among medical students in their “Practical Year”
Selch, S., Pfisterer-Heise, S., Hampe, W. & Bussche van den, H., 16.10.2021, in: GMS J MED EDU. 38, 6, S. Doc102Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
General population’s knowledge about the anatomical locations of organs and medical terms today and 50 years ago: a replication study
Harendza, S., Münter, A., Bußenius, L. & Bittner, A., 22.07.2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 5, S. Doc94 Doc94.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Development and pilot test of ComCare - a questionnaire for quick assessment of communicative and social competences in medical students after interviews with simulated patients
Gärtner, J., Prediger, S. & Harendza, S., 15.03.2021, in: GMS J MED EDU. 38, 3, S. Doc68 Doc68.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Transfer › Begutachtung
Perspective matters: assessment of medical students' communication and interpersonal skills by simulated patients from the internal and external patient perspective
Prediger, S. & Harendza, S., 2021, in: GMS J MED EDU. 38, 4, S. Doc82Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Pilot implementation of the national longitudinal communication curriculum: experiences from four German faculties
Hinding, B., Brünahl, C. A., Buggenhagen, H., Gronewold, N., Hollinderbäumer, A., Reschke, K., Schultz, J-H. & Jünger, J., 2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 3, Doc52.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Re: Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation
Harendza, S., 2021, in: GMS Journal for Medical Education. 38, 7, S. Doc113Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Forschung
- 2020
Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation
Harendza, S., Gärtner, J., Zelesniack, E. & Prediger, S., 03.12.2020, in: GMS J MED EDU. 37, 7Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Digital Health meets Hamburg integrated medical degree program iMED: Concept and introduction of the new interdisciplinary 2nd track Digital Health
Werner, R., Henningsen, M., Schmitz, R., Guse, A. H., Augustin, M. & Gauer, T., 16.11.2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 6, S. Doc61 10 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Lehre › Begutachtung
Development and validation of a postgraduate anaesthesiology core curriculum based on Entrustable Professional Activities: a Delphi study
Moll-Khosrawi, P., Ganzhorn, A., Zöllner, C. & Schulte-Uentrop, L., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 5, S. Doc52Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Didactic qualification of teaching staff in primary care medicine - a position paper of the Primary Care Committee of the Society for Medical Education
Böhme, K., Streitlein-Böhme, I., Baum, E., Vollmar, H. C., Gulich, M., Ehrhardt, M., Fehr, F., Huenges, B., Woestmann, B. & Jendyk, R., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 5, S. Doc53Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Improvisation - a new strategy in medical education?
Harendza, S., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 4, S. Doc44Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Perception of the study situation and mental burden during the COVID-19 pandemic among undergraduate medical students with and without mentoring
Guse, J., Heinen, I., Kurre, J., Mohr, S. & Bergelt, C., 2020, in: GMS Journal for Medical Education. 37, 7, S. Doc72Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2019
Entrustable Professional Activities in final year undergraduate medical training - advancement of the final year training logbook in Germany
Berberat, P. O., Rotthoff, T., Baerwald, C., Ehrhardt, M., Huenges, B., Johannink, J., Narciss, E., Obertacke, U., Peters, H. & Kadmon, M., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc70Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Implementing a logbook on entrustable professional activities in the final year of undergraduate medical education in Germany - a multicentric pilot study
Schick, K., Eissner, A., Wijnen-Meijer, M., Johannink, J., Huenges, B., Ehrhardt, M., Kadmon, M., Berberat, P. O. & Rotthoff, T., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc69Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Longitudinal development of different dimensions of perfectionism in undergraduate medical students with respect to their medical school admission procedure
Vogel, D., Seeliger, H. & Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 4, S. Doc44Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Medical knowledge and teamwork predict the quality of case summary statements as an indicator of clinical reasoning in undergraduate medical students
Fürstenberg, S., Oubaid, V., Berberat, P. O., Kadmon, M. & Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 6, S. Doc83Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Patient safety in undergraduate medical education: Implementation of the topic in the anaesthesiology core curriculum at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf
Hoffmann, N., Kubitz, J. C., Goetz, A. E. & Beckers, S. K., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 2, S. Doc12Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
The Hamburg integrated medical degree program iMED
Rheingans, A., Soulos, A., Mohr, S., Meyer, J. & Guse, A. H., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 5, S. Doc52Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
When strategy must follow structure…
Harendza, S., 2019, in: GMS Journal for Medical Education. 36, 4, S. Doc47Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2018
Cultural Competence and Global Health: Perspectives for Medical Education - Position paper of the GMA Committee on Cultural Competence and Global Health
Mews, C., Schuster, S., Vajda, C., Lindtner-Rudolph, H., Schmidt, L. E., Bösner, S., Güzelsoy, L., Kressing, F., Hallal, H., Peters, T., Gestmann, M., Hempel, L., Grützmann, T., Sievers, E. & Knipper, M., 2018, in: GMS Journal for Medical Education. 35, 3, S. Doc28Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Successful completion of clinical electives - Identification of significant factors of influence on self-organized learning during clinical electives with student focus groups
Rausch, N. & Harendza, S., 2018, in: GMS J MED EDU. 35, 3, S. Doc39Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
To trust? Or to verify?
Harendza, S., 2018, in: GMS J MED EDU. 35, 4, S. Doc52Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Forschung
- 2017
Male and female residents in postgraduate medical education - A gender comparative analysis of differences in career perspectives and their conditions in Germany
Ziegler, S., Zimmermann, T., Krause-Solberg, L., Scherer, M. & van den Bussche, H., 11.2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc53Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Accepted Standards on How to Give a Medical Research Presentation: A Systematic Review of Expert Opinion Papers
Blome, C., Sondermann, H. & Augustin, M., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 1, S. Doc11Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Review › Forschung
Implementation of a Clinical Reasoning Course in the Internal Medicine trimester of the final year of undergraduate medical training and its effect on students' case presentation and differential diagnostic skills
Harendza, S., Krenz, I., Klinge, A., Wendt, U. & Janneck, M., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc66Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Learning processes and learning problems in German postgraduate medical education
van den Bussche, H., Krause-Solberg, L., Scherer, M. & Ziegler, S., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc54Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Postgraduate Medical Education - an increasingly important focus of study and innovation
Kadmon, M., Ten Cate, O., Harendza, S. & Berberat, P., 2017, in: GMS J MED EDU. 34, 5, S. Doc70Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2016
Analysis of educational research at a medical faculty in Germany and suggestions for strategic development - a case study
Prediger, S. & Harendza, S., 2016, in: GMS J MED EDU. 33, 5, S. Doc71Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Quo vadis? - Medical education 2020 between politics and science
Harendza, S., Fischer, M. R. & Fabry, G., 2016, in: GMS Z Med Ausbild.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Lehre
Working as simulated patient has effects on real patient life - Preliminary insights from a qualitative study
Simmenroth-Nayda, A., Marx, G., Lorkowski, T. & Himmel, W., 2016, in: GMS Journal for Medical Education. 33, 3, S. Doc42Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2015
Annual conference of the GMA, Hamburg
Hampe, W. & Kuhnigk, O., 2015, in: GMS Z Med Ausbild. 32, 2, S. Doc16Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Transfer
Introduction of the HAM-Nat examination – applicants and students admitted to the Medical Faculty in 2012-2014.
Werwick, K., Winkler-Stuck, K., Hampe, W., Albrecht, P. & Robra, B-P., 2015, in: GMS Z Med Ausbild. 32, 5, S. Doc53Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2014
Role models play the greatest role - a qualitative study on reasons for choosing postgraduate training at a university hospital
Stahn, B. & Harendza, S., 17.11.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 4, S. Doc45Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
GMA-Jahrestagung 2014 in Hamburg - Ankündigung
Hampe, W. & Kuhnigk, O., 15.05.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 2 Doc13, S. 1-4Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Transfer
Prediction of practical performance in preclinical laboratory courses - the return of wire bending for admission of dental students in Hamburg
Kothe, C., Hissbach, J. & Hampe, W., 15.05.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 2, S. Doc22Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Compatibility of scientific research and specialty training in general practice. A cross-sectional study
Kötter, T., Carmienke, S. & Herrmann, W. J., 01.01.2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 3, S. Doc31Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
"Alkohol und Nikotin"-Konzept und Evaluation eines interdisziplinären Wahlfachs mit OSPE im Studienabschnitt Medizin 1
Bergelt, C., Lauke-Wettwer, H., Petersen-Ewert, C., Jücker, M. & Bauer, C. K., 2014, in: GMS Z Med Ausbild. 31, 1, S. 1-20 10 S.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Lehre › Begutachtung
- 2013
Audio podcasts in practical courses in biochemistry - cost-efficient e-learning in a well-proven format from radio broadcasting
Münch-Harrach, D., Kothe, C. & Hampe, W., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 4, S. Doc44Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Bedside Teaching: general and discipline-specific teacher characteristics, criteria for patient selection and difficulties
Dybowski, C. & Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 2, S. Doc23Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Entrustable professional activities - visualization of competencies in postgraduate training. Position paper of the Committee on Postgraduate Medical Training of the German Society for Medical Education (GMA)
Berberat, P. O., Harendza, S., Kadmon, M. & Gesellschaft für Medizinische Ausbildung, GMA-Ausschuss für Weiterbildung, 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 4, S. Doc47Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Increase in medical knowledge during the final year of undergraduate medical education in Germany
Raupach, T., Vogel, D., Schiekirka, S., Keijsers, C., Ten Cate, O. & Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 3, S. Doc33Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Measurement of specific medical school stress: translation of the "Perceived Medical School Stress Instrument" to the German language
Kötter, T. & Voltmer, E., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 2, S. Doc22Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Sustained change in didactic skills--does teacher training last?
Kuhnigk, O., Schreiner, J. & Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 3, S. Doc37Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
The Ars legendi-faculty award for excellent teaching in medicine: honour and career stepping stone
Harendza, S., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 3, S. Doc30Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › Andere (Vorworte u.ä.) › Forschung
The Hamburg selection procedure for dental students - introduction of the HAM-Nat as subject-specific test for study aptitude
Kothe, C., Hissbach, J. & Hampe, W., 01.01.2013, in: GMS Z Med Ausbild. 30, 4, S. Doc46Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
- 2012
Frequency and perceived severity of negative experiences during medical education in Germany--results of an online-survery of medical students.
Gágyor, I., Hilbert, N., Chenot, J-F., Marx, G., Ortner, T., Simmenroth-Nayda, A., Scherer, M., Wedeken, S. & Himmel, W., 2012, in: GMS Z Med Ausbild. 29, 4, S. 55 4.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung
Homepages of German medical faculties--an overview.
Kuhnigk, O., Tiller, D., Harendza, S. & Hampe, W., 2012, in: GMS Z Med Ausbild. 29, 4, S. 59 4.Publikationen: SCORING: Beitrag in Fachzeitschrift/Zeitung › SCORING: Zeitschriftenaufsatz › Forschung › Begutachtung