First report from the German COVID-19 autopsy registry

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First report from the German COVID-19 autopsy registry. / von Stillfried, Saskia; Bülow, Roman David; Röhrig, Rainer; Boor, Peter; German Registry of COVID-19 Autopsies (DeRegCOVID), DeRegCOVID Collaborators.

In: LANCET REG HEALTH-EU, Vol. 15, 100330, 04.2022.

Research output: SCORING: Contribution to journalSCORING: Journal articleResearchpeer-review

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von Stillfried, S, Bülow, RD, Röhrig, R, Boor, P & German Registry of COVID-19 Autopsies (DeRegCOVID), DeRegCOVID Collaborators 2022, 'First report from the German COVID-19 autopsy registry', LANCET REG HEALTH-EU, vol. 15, 100330. https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2022.100330

APA

von Stillfried, S., Bülow, R. D., Röhrig, R., Boor, P., & German Registry of COVID-19 Autopsies (DeRegCOVID), DeRegCOVID Collaborators (2022). First report from the German COVID-19 autopsy registry. LANCET REG HEALTH-EU, 15, [100330]. https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2022.100330

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von Stillfried S, Bülow RD, Röhrig R, Boor P, German Registry of COVID-19 Autopsies (DeRegCOVID), DeRegCOVID Collaborators. First report from the German COVID-19 autopsy registry. LANCET REG HEALTH-EU. 2022 Apr;15. 100330. https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2022.100330

Bibtex

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abstract = "Background: Autopsies are an important tool in medicine, dissecting disease pathophysiology and causes of death. In COVID-19, autopsies revealed e.g., the effects on pulmonary (micro)vasculature or the nervous system, systemic viral spread, or the interplay with the immune system. To facilitate multicentre autopsy-based studies and provide a central hub supporting autopsy centres, researchers, and data analyses and reporting, in April 2020 the German COVID-19 Autopsy Registry (DeRegCOVID) was launched.Methods: The electronic registry uses a web-based electronic case report form. Participation is voluntary and biomaterial remains at the respective site (decentralized biobanking). As of October 2021, the registry included N=1129 autopsy cases, with 69271 single data points including information on 18674 available biospecimens gathered from 29 German sites.Findings: In the N=1095 eligible records, the male-to-female ratio was 1·8:1, with peaks at 65-69 and 80-84 years in males and >85 years in females. The analysis of the chain of events directly leading to death revealed COVID-19 as the underlying cause of death in 86% of the autopsy cases, whereas in 14% COVID-19 was a concomitant disease. The most common immediate cause of death was diffuse alveolar damage, followed by multi-organ failure. The registry supports several scientific projects, public outreach and provides reports to the federal health authorities, leading to legislative adaptation of the German Infection Protection Act, facilitating the performance of autopsies during pandemics.Interpretation: A national autopsy registry can provide multicentre quantitative information on COVID-19 deaths on a national level, supporting medical research, political decision-making and public discussion.Funding: German Federal Ministries of Education and Research and Health.Hintergrund: Obduktionen sind ein wichtiges Instrument in der Medizin, um die Pathophysiologie von Krankheiten und Todesursachen zu untersuchen. Im Rahmen von COVID-19 wurden durch Obduktionen z.B. die Auswirkungen auf die pulmonale Mikrovaskulatur, das Nervensystem, die systemische Virusausbreitung, und das Zusammenspiel mit dem Immunsystem untersucht. Um multizentrische, auf Obduktionen basierende Studien zu erleichtern und eine zentrale Anlaufstelle zu schaffen, die Obduktionszentren, Forscher sowie Datenanalysen und -berichte unterst{\"u}tzt, wurde im April 2020 das deutsche COVID-19-Autopsieregister (DeRegCOVID) ins Leben gerufen.Methoden: Das elektronische Register verwendet ein webbasiertes elektronisches Fallberichtsformular. Die Teilnahme ist freiwillig und das Biomaterial verbleibt am jeweiligen Standort (dezentrales Biobanking). Im Oktober 2021 umfasste das Register N=1129 Obduktionsf{\"a}lle mit 69271 einzelnen Datenpunkten, die Informationen {\"u}ber 18674 verf{\"u}gbare Bioproben enthielten, die von 29 deutschen Standorten gesammelt wurden.Ergebnisse: In den N=1095 ausgewerteten Datens{\"a}tzen betrug das Verh{\"a}ltnis von M{\"a}nnern zu Frauen 1,8:1 mit Spitzenwerten bei 65-69 und 80-84 Jahren bei M{\"a}nnern und >85 Jahren bei Frauen. Die Analyse der Sequenz der unmittelbar zum Tod f{\"u}hrenden Ereignisse ergab, dass in 86 % der Obduktionsf{\"a}lle COVID-19 die zugrunde liegende Todesursache war, w{\"a}hrend in 14 % der F{\"a}lle COVID-19 eine Begleiterkrankung war. Die h{\"a}ufigste unmittelbare Todesursache war der diffuse Alveolarschaden, gefolgt von Multiorganversagen. Das Register unterst{\"u}tzt mehrere wissenschaftliche Projekte, die {\"O}ffentlichkeitsarbeit und liefert Berichte an die Bundesgesundheitsbeh{\"o}rden, was zu einer Anpassung des deutschen Infektionsschutzgesetzes f{\"u}hrte und die Durchf{\"u}hrung von Obduktionen in Pandemien erleichtert.Interpretation: Ein nationales Obduktionsregister kann multizentrische quantitative Informationen {\"u}ber COVID-19-Todesf{\"a}lle auf nationaler Ebene liefern und damit die medizinische Forschung, die politische Entscheidungsfindung und die {\"o}ffentliche Diskussion unterst{\"u}tzen.Finanzierung: Bundesministerien f{\"u}r Bildung und Forschung und f{\"u}r Gesundheit.",
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RIS

TY - JOUR

T1 - First report from the German COVID-19 autopsy registry

AU - von Stillfried, Saskia

AU - Bülow, Roman David

AU - Röhrig, Rainer

AU - Boor, Peter

AU - German Registry of COVID-19 Autopsies (DeRegCOVID), DeRegCOVID Collaborators

AU - Ondruschka, Benjamin

AU - Dietz, Eric

AU - Edler, Carolin

AU - Fitzek, Antonia Dorothea Elisabeth

AU - Fröb, Daniela

AU - Heinemann, Axel

AU - Heinrich, Fabian

AU - Klein, Anke

AU - Kniep, Inga

AU - Lohner, Larissa

AU - Möbius, Dustin

AU - Püschel, Klaus

AU - Schädler, Julia

AU - Schröder, Ann Sophie

AU - Sperhake, Jan-Peter

AU - Aepfelbacher, Martin

AU - Fischer, Nicole

AU - Lütgehetmann, Marc

AU - Pfefferle, Susanne

AU - Glatzel, Markus

AU - Krasemann, Susanne

AU - Matschke, Jakob

N1 - © 2022 The Author(s).

PY - 2022/4

Y1 - 2022/4

N2 - Background: Autopsies are an important tool in medicine, dissecting disease pathophysiology and causes of death. In COVID-19, autopsies revealed e.g., the effects on pulmonary (micro)vasculature or the nervous system, systemic viral spread, or the interplay with the immune system. To facilitate multicentre autopsy-based studies and provide a central hub supporting autopsy centres, researchers, and data analyses and reporting, in April 2020 the German COVID-19 Autopsy Registry (DeRegCOVID) was launched.Methods: The electronic registry uses a web-based electronic case report form. Participation is voluntary and biomaterial remains at the respective site (decentralized biobanking). As of October 2021, the registry included N=1129 autopsy cases, with 69271 single data points including information on 18674 available biospecimens gathered from 29 German sites.Findings: In the N=1095 eligible records, the male-to-female ratio was 1·8:1, with peaks at 65-69 and 80-84 years in males and >85 years in females. The analysis of the chain of events directly leading to death revealed COVID-19 as the underlying cause of death in 86% of the autopsy cases, whereas in 14% COVID-19 was a concomitant disease. The most common immediate cause of death was diffuse alveolar damage, followed by multi-organ failure. The registry supports several scientific projects, public outreach and provides reports to the federal health authorities, leading to legislative adaptation of the German Infection Protection Act, facilitating the performance of autopsies during pandemics.Interpretation: A national autopsy registry can provide multicentre quantitative information on COVID-19 deaths on a national level, supporting medical research, political decision-making and public discussion.Funding: German Federal Ministries of Education and Research and Health.Hintergrund: Obduktionen sind ein wichtiges Instrument in der Medizin, um die Pathophysiologie von Krankheiten und Todesursachen zu untersuchen. Im Rahmen von COVID-19 wurden durch Obduktionen z.B. die Auswirkungen auf die pulmonale Mikrovaskulatur, das Nervensystem, die systemische Virusausbreitung, und das Zusammenspiel mit dem Immunsystem untersucht. Um multizentrische, auf Obduktionen basierende Studien zu erleichtern und eine zentrale Anlaufstelle zu schaffen, die Obduktionszentren, Forscher sowie Datenanalysen und -berichte unterstützt, wurde im April 2020 das deutsche COVID-19-Autopsieregister (DeRegCOVID) ins Leben gerufen.Methoden: Das elektronische Register verwendet ein webbasiertes elektronisches Fallberichtsformular. Die Teilnahme ist freiwillig und das Biomaterial verbleibt am jeweiligen Standort (dezentrales Biobanking). Im Oktober 2021 umfasste das Register N=1129 Obduktionsfälle mit 69271 einzelnen Datenpunkten, die Informationen über 18674 verfügbare Bioproben enthielten, die von 29 deutschen Standorten gesammelt wurden.Ergebnisse: In den N=1095 ausgewerteten Datensätzen betrug das Verhältnis von Männern zu Frauen 1,8:1 mit Spitzenwerten bei 65-69 und 80-84 Jahren bei Männern und >85 Jahren bei Frauen. Die Analyse der Sequenz der unmittelbar zum Tod führenden Ereignisse ergab, dass in 86 % der Obduktionsfälle COVID-19 die zugrunde liegende Todesursache war, während in 14 % der Fälle COVID-19 eine Begleiterkrankung war. Die häufigste unmittelbare Todesursache war der diffuse Alveolarschaden, gefolgt von Multiorganversagen. Das Register unterstützt mehrere wissenschaftliche Projekte, die Öffentlichkeitsarbeit und liefert Berichte an die Bundesgesundheitsbehörden, was zu einer Anpassung des deutschen Infektionsschutzgesetzes führte und die Durchführung von Obduktionen in Pandemien erleichtert.Interpretation: Ein nationales Obduktionsregister kann multizentrische quantitative Informationen über COVID-19-Todesfälle auf nationaler Ebene liefern und damit die medizinische Forschung, die politische Entscheidungsfindung und die öffentliche Diskussion unterstützen.Finanzierung: Bundesministerien für Bildung und Forschung und für Gesundheit.

AB - Background: Autopsies are an important tool in medicine, dissecting disease pathophysiology and causes of death. In COVID-19, autopsies revealed e.g., the effects on pulmonary (micro)vasculature or the nervous system, systemic viral spread, or the interplay with the immune system. To facilitate multicentre autopsy-based studies and provide a central hub supporting autopsy centres, researchers, and data analyses and reporting, in April 2020 the German COVID-19 Autopsy Registry (DeRegCOVID) was launched.Methods: The electronic registry uses a web-based electronic case report form. Participation is voluntary and biomaterial remains at the respective site (decentralized biobanking). As of October 2021, the registry included N=1129 autopsy cases, with 69271 single data points including information on 18674 available biospecimens gathered from 29 German sites.Findings: In the N=1095 eligible records, the male-to-female ratio was 1·8:1, with peaks at 65-69 and 80-84 years in males and >85 years in females. The analysis of the chain of events directly leading to death revealed COVID-19 as the underlying cause of death in 86% of the autopsy cases, whereas in 14% COVID-19 was a concomitant disease. The most common immediate cause of death was diffuse alveolar damage, followed by multi-organ failure. The registry supports several scientific projects, public outreach and provides reports to the federal health authorities, leading to legislative adaptation of the German Infection Protection Act, facilitating the performance of autopsies during pandemics.Interpretation: A national autopsy registry can provide multicentre quantitative information on COVID-19 deaths on a national level, supporting medical research, political decision-making and public discussion.Funding: German Federal Ministries of Education and Research and Health.Hintergrund: Obduktionen sind ein wichtiges Instrument in der Medizin, um die Pathophysiologie von Krankheiten und Todesursachen zu untersuchen. Im Rahmen von COVID-19 wurden durch Obduktionen z.B. die Auswirkungen auf die pulmonale Mikrovaskulatur, das Nervensystem, die systemische Virusausbreitung, und das Zusammenspiel mit dem Immunsystem untersucht. Um multizentrische, auf Obduktionen basierende Studien zu erleichtern und eine zentrale Anlaufstelle zu schaffen, die Obduktionszentren, Forscher sowie Datenanalysen und -berichte unterstützt, wurde im April 2020 das deutsche COVID-19-Autopsieregister (DeRegCOVID) ins Leben gerufen.Methoden: Das elektronische Register verwendet ein webbasiertes elektronisches Fallberichtsformular. Die Teilnahme ist freiwillig und das Biomaterial verbleibt am jeweiligen Standort (dezentrales Biobanking). Im Oktober 2021 umfasste das Register N=1129 Obduktionsfälle mit 69271 einzelnen Datenpunkten, die Informationen über 18674 verfügbare Bioproben enthielten, die von 29 deutschen Standorten gesammelt wurden.Ergebnisse: In den N=1095 ausgewerteten Datensätzen betrug das Verhältnis von Männern zu Frauen 1,8:1 mit Spitzenwerten bei 65-69 und 80-84 Jahren bei Männern und >85 Jahren bei Frauen. Die Analyse der Sequenz der unmittelbar zum Tod führenden Ereignisse ergab, dass in 86 % der Obduktionsfälle COVID-19 die zugrunde liegende Todesursache war, während in 14 % der Fälle COVID-19 eine Begleiterkrankung war. Die häufigste unmittelbare Todesursache war der diffuse Alveolarschaden, gefolgt von Multiorganversagen. Das Register unterstützt mehrere wissenschaftliche Projekte, die Öffentlichkeitsarbeit und liefert Berichte an die Bundesgesundheitsbehörden, was zu einer Anpassung des deutschen Infektionsschutzgesetzes führte und die Durchführung von Obduktionen in Pandemien erleichtert.Interpretation: Ein nationales Obduktionsregister kann multizentrische quantitative Informationen über COVID-19-Todesfälle auf nationaler Ebene liefern und damit die medizinische Forschung, die politische Entscheidungsfindung und die öffentliche Diskussion unterstützen.Finanzierung: Bundesministerien für Bildung und Forschung und für Gesundheit.

U2 - 10.1016/j.lanepe.2022.100330

DO - 10.1016/j.lanepe.2022.100330

M3 - SCORING: Journal article

C2 - 35531493

VL - 15

JO - LANCET REG HEALTH-EU

JF - LANCET REG HEALTH-EU

SN - 2666-7762

M1 - 100330

ER -